google-site-verification=y0tGH9EQ2De6ZfKoM09J1eDIdkrWndgdO3iEQtzgHeQ

Omnichannel w marketingu

SMS czy email?

Gdy specjaliści od marketingu chcą zwiększyć skuteczności swoich działań często zastanawiają się, który kanał komunikacji przyniesie im najlepsze wyniki i najwyższy zwrot z inwestycji – SMS czy e-mail? Przyjrzyjmy się tym kanałom i oceńmy do jakiej strategii marketingowej pasują najlepiej.

Z jednej strony SMS dostarcza odbiorcom błyskawiczne powiadomienia – jest bezpośredni, szybki i idealny do wysyłania informacji, dla których czas jest istotny. Z drugiej strony poczta e-mail oferuje szerszą dystrybucję i możliwość dołączenia elementów wizualnych i szczegółowych informacji. Jest wszechstronny i idealny do budowania relacji z klientami.

Przyjrzyjmy się i porównajmy parametry oraz zastosowanie SMS-ów i e-maili w marketingu.

  SMS Email
Open rates 98% 15-20%
Click through rate (CTR) około 20% 3-5%
Przystępność cenowa Stosunkowo niedrogi Tani, zwłaszcza przy dużych wolumenach
ROI Wysokie Wysokie
Dotarcie Użytkownicy telefonów komórkowych Dostępne na różnych urządzeniach i platformach
Response rates 40-50% 4-6%
Limit znaków Ograniczone do 160 znaków Dowolna długość tekstu
Możliwości Wysyłka jedynie tekstu Wysyłka tekstu, zdjęć, video, formularzy, linków,  przejść do mediów społecznościowych itd.
Zastosowanie ·        Przypomnienie o spotkaniu

·        Czasowe oferty i rabaty

·        Pilne powiadomienia

·        Alerty osobiste

·        Śledzenie przesyłki

·        Newslettery

·        Przewodniki i instruktarze

·        Ogłoszenia dotyczące produktów

·        Bogata treść z elementami interaktywnymi

·        Proces wdrażania nowego klienta

 

Plusy i minusy SMS-ów

Marketing SMS-owy zajmuje szczególne miejsce w świecie marketingu cyfrowego, ponieważ ma charakter osobisty i indywidualny, ale również swoje zalety i wady.

Oto niektóre zalety SMS-owych kampanii marketingowych:

  • Wysoki wskaźnik otwartości i zaangażowania: Kampanie SMS mają średni współczynnik otwarć na poziomie 98%, a ich zwięzły charakter zachęca odbiorców do szybkiej interakcji z treścią.
  • Natychmiastowość: Dzięki SMS-om odbiorcy otrzymują powiadomienia natychmiast, co oznacza, że ​​SMS jest idealny do wysyłania ekskluzywnych ofert.
  • Konwersacja: SMS to dwukierunkowy kanał komunikacji, co oznacza, że ​​możesz prowadzić rozmowy indywidualne z klientami i łatwo odpowiadać na ich pytania, gdy tylko się pojawią.
  • Bezpośredni i osobisty charakter: SMS-y są często uważane za osobisty kanał komunikacji, dający Twojej marce możliwość nawiązania bliskiego kontaktu z klientami.
  • Szeroki zasięg: według Statisty na świecie jest więcej telefonów komórkowych niż ludzi! Oznacza to, że potencjalnie masz ogromną liczbę osób, z którymi możesz komunikować się za pomocą wiadomości SMS.
  • Łatwość obsługi: SMS-y są wysyłane za pośrednictwem sieci komórkowej i nie wymagają planu transmisji danych ani połączenia internetowego, aby zostać dostarczone, a użytkownicy nie muszą pobierać aplikacji ani usług innej firmy, aby je otrzymać.

Oczywiście marketing SMS-owy ma też pewne wady. W przeciwieństwie do wiadomości e-mail, SMS-y nie obsługują obrazów ani treści multimedialnych, a jeśli chcesz przekazać szczegółowe informacje to ilość znaków jest ograniczona. Należy pamiętać, że SMS-y są dostarczane natychmiast i wymagają natychmiastowej uwagi, dlatego w niektórych sytuacjach odbiorcy mogą uznać je za irytujące lub przeszkadzające, jeśli będą używane niewłaściwie lub zbyt często.

Plusy i minusy e-maili

E-maile zapewnia duży zasięg i efektywność kosztową, ale są również podatne zagubienie w skrzynce odbiorczej i filtry spamu. Oto kilka zalet prowadzenia e-mailowej kampanii marketingowej:

  • Więcej słów do wykorzystania: jeśli udostępniasz szczegółowe lub obszerne treści, e-mail to świetny sposób na ich promocję. W porównaniu do SMS-ów, e-mail nie ma wielu ograniczeń dotyczących treści. Dzięki temu świetnie nadaje się do biuletynów i aktualizacji produktów.
  • Możliwość zaangażowania: nie jesteś ograniczony liczbą linków, które możesz wysłać, więc e-mail umożliwia subskrybentom interakcję za pomocą osadzonych linków, filmów i nie tylko.
  • Łatwe udostępnianie i przekazywanie dalej: osoby, które lubią Twoją markę mogą z łatwością przesyłać aktualizacje i promocje swoim znajomym i rodzinie.
  • Interaktywne, spersonalizowane doświadczenia: e-mail może pomóc w zapewnieniu interaktywnych usług dzięki dynamicznym szablonom, które obejmują min. formularze, podglądy produktów itp.
  • Mniej inwazyjny: odbiorcy niekoniecznie otrzymują powiadomienie za każdym razem, gdy otrzymają e-maila, co oznacza, że ​​mogą go przeczytać w dogodnym dla siebie czasie.
  • Świetny zwrot z inwestycji: e-mail zapewnia zwrot z inwestycji średnio w wysokości 36 USD za każdego wydanego dolara, czyli więcej niż w przypadku jakiegokolwiek innego kanału.
  • Poczta e-mail jest często sprawdzana: 99% użytkowników poczty e-mail sprawdza swoją skrzynkę codziennie, a niektórzy sprawdzają ją 20 razy dziennie.

Marketing e-mailowy stoi przed wyzwaniami, jak np. skuteczne dostarczenie wiadomości, żeby nie trafiły do spamu czy kwestii przesycenia, w przypadku zbyt dużej ilości e-maili, które konkurują o uwagę i mogą prowadzić do zmęczenia wiadomościami. Dlatego ważne jest, aby Twoje kampanie e-mail marketingu były przekonujące, ukierunkowane i zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi skuteczności dotarcia.

SMS vs e-mail: czy powinieneś używać tylko jednego, czy obu?

Odpowiedź nie jest taka prosta – dlatego przy tworzeniu strategii marketingowej zalecamy rozważenie kilku spraw:

  • Charakter Twojej firmy: Weź pod uwagę swoją markę i branżę. Niektóre firmy muszą zapewniać natychmiastowe aktualizacje, inne zaś polegają na pielęgnowaniu długofalowych relacji. Czy jedno jest ważniejsze od drugiego, czy też oba mają jakiś poziom ważności?
  • Twoja grupa docelowa: Poznaj preferencje i zachowania swoich klientów. Czy muszą się czegoś dowiedzieć od razu, czy też woleliby bardziej dogłębną, atrakcyjną wizualnie prezentację? Zrozumienie preferencji i nawyków komunikacyjnych odbiorców docelowych jest kluczem do dostosowania strategii marketingowej.
  • Co chcesz przekazać: Czy chcesz wysłać ofertę ograniczoną czasowo, czy udostępniasz bogatą w treść aktualizację produktu? Ogólnie rzecz biorąc e-mail działa lepiej, gdy informacje, którymi chcesz się podzielić nie są wrażliwe na czas, a SMS-y są lepsze w przypadku spraw wymagających natychmiastowej uwagi.

Prawdę mówiąc, marketing e-mailowy i SMS-owy mają wyjątkowe zalety w różnych scenariuszach, a najlepsze strategie marketingowe obejmują oba kanały i uwzględniają preferencje klientów, gdyż uzupełniają się w tym, co mogą zaoferować Twoim klientom.

Najlepsze praktyki łączenia SMS-ów i e-maili

Jeśli planujesz strategię omnichannel i chcesz zmaksymalizować skuteczność działań marketingowych, jednocześnie utrzymując budżet pod kontrolą i optymalizując ROI, weź pod uwagę kilka kwestii.

Zacznij od zgodności z przepisami

Przede wszystkim upewnij się, że działania związane z komunikacją e-mailową i SMS-ową są zgodne z odpowiednimi przepisami, takimi jak ustawa o ochronie konsumentów (TCPA) w przypadku wiadomości SMS oraz przepisy takie jak RODO i CAN-SPAM w przypadku poczty elektronicznej. Uzyskanie odpowiedniej zgody od odbiorców i zapewnienie jasnych możliwości rezygnacji przed rozpoczęciem jakiegokolwiek programu marketingowego jest niezwykle istotne.

Miej strategię segmentacji

Zarówno marketing e-mailowy, jak i SMS-owy mają wyjątkowe zalety w dotarciu do odbiorców. Dlatego ważne jest, aby segmentować odbiorców. Segmentacja może wyglądać tak, że dasz użytkownikom możliwość wyboru sposobu otrzymywania informacji o wysyłce lub potwierdzeń zakupów np. podczas tworzenia konta i potem będziesz kierować wiadomości za pośrednictwem wybranych przez nich kanału.

Segmentacja pozwala uniknąć redundancji i maksymalizuje wpływ każdego kanału marketingowego. Dzięki temu Twoje wiadomości będą dopasowane do preferencji i zachowań odbiorców, minimalizując jednocześnie ryzyko zmęczenia wiadomościami. Skuteczna segmentacja skutkuje większym wpływem i lepszym zwrotem z inwestycji w działania marketingowe.

Wykorzystaj kanały, aby się uzupełniały

SMS i emial razem mogą pomóc w stworzeniu spójnej wielokanałowej strategii marketingowej – każda z nich ma odrębny styl, który uzupełnia drugi, aby razem przyciągnąć uwagę odbiorców.

W marketingu SMS doskonale sprawdza się w przypadku wiadomości wrażliwych na czas, takich jak przypomnienia o spotkaniach czy wyprzedaże, natomiast e-mail umożliwia udostępnianie dłuższych treści, takich jak biuletyny i aktualizacje produktów.

Jak wybrać właściwy kanał komunikacji dla wprowadzenia nowego produktu przy ograniczonym budżecie marketingowym? Czy e-mail będzie dobry? A może SMS?

Nie ma tu wyraźnego zwycięzcy: zarówno SMS, jak i e-mail mają swoje miejsce w przemyślanej strategii marketingowej. Przykładowo możesz użyć poczty e-mail, aby wysłać opis nowego produktu i użyć wiadomości SMS, aby później zaoferować jego wyprzedaż.

Dlatego odpowiedzią jest marketing wielokanałowy: podejście skoncentrowane na kliencie, które integruje metody marketingowe, dzięki czemu klient ma jednolite, spójne doświadczenie za pośrednictwem wiadomości SMS, e-maili i innych kanałów komunikacji. Marketing wielokanałowy pomaga firmom budować świadomość marki, zwiększać zaangażowanie klientów i zapewniać atrakcyjne doświadczenia niezależnie od miejsca.

Żródło: sinch.com

Dowiedz się, jak klienci korzystają z naszych produktów, usług i technologii SAP. Zapraszamy do kontaktu!

8 + 11 =

ul. Powstańców Śląskich 42/12, 01-381 Warszawa

Produkty

SAP Customer Experience

SAP Field Service Management

SAP Conversational AI

SAP Intelligent Robotic Process Automation

Sinch Contact Pro

Infrastruktura VoIP

1trust Service

Usługi

Wdrożenia

Zarządzanie projektami

Integracje i pomoc techniczna

O nas

O firmie

Partnerzy i technologie

Aktualności