Omnichannel w marketingu
Gdy specjaliści od marketingu chcą zwiększyć skuteczności swoich działań często zastanawiają się, który kanał komunikacji przyniesie im najlepsze wyniki i najwyższy zwrot z inwestycji – SMS czy e-mail? Przyjrzyjmy się tym kanałom i oceńmy do jakiej strategii marketingowej pasują najlepiej.
Z jednej strony SMS dostarcza odbiorcom błyskawiczne powiadomienia – jest bezpośredni, szybki i idealny do wysyłania informacji, dla których czas jest istotny. Z drugiej strony poczta e-mail oferuje szerszą dystrybucję i możliwość dołączenia elementów wizualnych i szczegółowych informacji. Jest wszechstronny i idealny do budowania relacji z klientami.
Przyjrzyjmy się i porównajmy parametry oraz zastosowanie SMS-ów i e-maili w marketingu.
SMS | ||
Open rates | 98% | 15-20% |
Click through rate (CTR) | około 20% | 3-5% |
Przystępność cenowa | Stosunkowo niedrogi | Tani, zwłaszcza przy dużych wolumenach |
ROI | Wysokie | Wysokie |
Dotarcie | Użytkownicy telefonów komórkowych | Dostępne na różnych urządzeniach i platformach |
Response rates | 40-50% | 4-6% |
Limit znaków | Ograniczone do 160 znaków | Dowolna długość tekstu |
Możliwości | Wysyłka jedynie tekstu | Wysyłka tekstu, zdjęć, video, formularzy, linków, przejść do mediów społecznościowych itd. |
Zastosowanie | · Przypomnienie o spotkaniu
· Czasowe oferty i rabaty · Pilne powiadomienia · Alerty osobiste · Śledzenie przesyłki |
· Newslettery
· Przewodniki i instruktarze · Ogłoszenia dotyczące produktów · Bogata treść z elementami interaktywnymi · Proces wdrażania nowego klienta |
Plusy i minusy SMS-ów
Marketing SMS-owy zajmuje szczególne miejsce w świecie marketingu cyfrowego, ponieważ ma charakter osobisty i indywidualny, ale również swoje zalety i wady.
Oto niektóre zalety SMS-owych kampanii marketingowych:
- Wysoki wskaźnik otwartości i zaangażowania: Kampanie SMS mają średni współczynnik otwarć na poziomie 98%, a ich zwięzły charakter zachęca odbiorców do szybkiej interakcji z treścią.
- Natychmiastowość: Dzięki SMS-om odbiorcy otrzymują powiadomienia natychmiast, co oznacza, że SMS jest idealny do wysyłania ekskluzywnych ofert.
- Konwersacja: SMS to dwukierunkowy kanał komunikacji, co oznacza, że możesz prowadzić rozmowy indywidualne z klientami i łatwo odpowiadać na ich pytania, gdy tylko się pojawią.
- Bezpośredni i osobisty charakter: SMS-y są często uważane za osobisty kanał komunikacji, dający Twojej marce możliwość nawiązania bliskiego kontaktu z klientami.
- Szeroki zasięg: według Statisty na świecie jest więcej telefonów komórkowych niż ludzi! Oznacza to, że potencjalnie masz ogromną liczbę osób, z którymi możesz komunikować się za pomocą wiadomości SMS.
- Łatwość obsługi: SMS-y są wysyłane za pośrednictwem sieci komórkowej i nie wymagają planu transmisji danych ani połączenia internetowego, aby zostać dostarczone, a użytkownicy nie muszą pobierać aplikacji ani usług innej firmy, aby je otrzymać.
Oczywiście marketing SMS-owy ma też pewne wady. W przeciwieństwie do wiadomości e-mail, SMS-y nie obsługują obrazów ani treści multimedialnych, a jeśli chcesz przekazać szczegółowe informacje to ilość znaków jest ograniczona. Należy pamiętać, że SMS-y są dostarczane natychmiast i wymagają natychmiastowej uwagi, dlatego w niektórych sytuacjach odbiorcy mogą uznać je za irytujące lub przeszkadzające, jeśli będą używane niewłaściwie lub zbyt często.
Plusy i minusy e-maili
E-maile zapewnia duży zasięg i efektywność kosztową, ale są również podatne zagubienie w skrzynce odbiorczej i filtry spamu. Oto kilka zalet prowadzenia e-mailowej kampanii marketingowej:
- Więcej słów do wykorzystania: jeśli udostępniasz szczegółowe lub obszerne treści, e-mail to świetny sposób na ich promocję. W porównaniu do SMS-ów, e-mail nie ma wielu ograniczeń dotyczących treści. Dzięki temu świetnie nadaje się do biuletynów i aktualizacji produktów.
- Możliwość zaangażowania: nie jesteś ograniczony liczbą linków, które możesz wysłać, więc e-mail umożliwia subskrybentom interakcję za pomocą osadzonych linków, filmów i nie tylko.
- Łatwe udostępnianie i przekazywanie dalej: osoby, które lubią Twoją markę mogą z łatwością przesyłać aktualizacje i promocje swoim znajomym i rodzinie.
- Interaktywne, spersonalizowane doświadczenia: e-mail może pomóc w zapewnieniu interaktywnych usług dzięki dynamicznym szablonom, które obejmują min. formularze, podglądy produktów itp.
- Mniej inwazyjny: odbiorcy niekoniecznie otrzymują powiadomienie za każdym razem, gdy otrzymają e-maila, co oznacza, że mogą go przeczytać w dogodnym dla siebie czasie.
- Świetny zwrot z inwestycji: e-mail zapewnia zwrot z inwestycji średnio w wysokości 36 USD za każdego wydanego dolara, czyli więcej niż w przypadku jakiegokolwiek innego kanału.
- Poczta e-mail jest często sprawdzana: 99% użytkowników poczty e-mail sprawdza swoją skrzynkę codziennie, a niektórzy sprawdzają ją 20 razy dziennie.
Marketing e-mailowy stoi przed wyzwaniami, jak np. skuteczne dostarczenie wiadomości, żeby nie trafiły do spamu czy kwestii przesycenia, w przypadku zbyt dużej ilości e-maili, które konkurują o uwagę i mogą prowadzić do zmęczenia wiadomościami. Dlatego ważne jest, aby Twoje kampanie e-mail marketingu były przekonujące, ukierunkowane i zgodne z najlepszymi praktykami dotyczącymi skuteczności dotarcia.
SMS vs e-mail: czy powinieneś używać tylko jednego, czy obu?
Odpowiedź nie jest taka prosta – dlatego przy tworzeniu strategii marketingowej zalecamy rozważenie kilku spraw:
- Charakter Twojej firmy: Weź pod uwagę swoją markę i branżę. Niektóre firmy muszą zapewniać natychmiastowe aktualizacje, inne zaś polegają na pielęgnowaniu długofalowych relacji. Czy jedno jest ważniejsze od drugiego, czy też oba mają jakiś poziom ważności?
- Twoja grupa docelowa: Poznaj preferencje i zachowania swoich klientów. Czy muszą się czegoś dowiedzieć od razu, czy też woleliby bardziej dogłębną, atrakcyjną wizualnie prezentację? Zrozumienie preferencji i nawyków komunikacyjnych odbiorców docelowych jest kluczem do dostosowania strategii marketingowej.
- Co chcesz przekazać: Czy chcesz wysłać ofertę ograniczoną czasowo, czy udostępniasz bogatą w treść aktualizację produktu? Ogólnie rzecz biorąc e-mail działa lepiej, gdy informacje, którymi chcesz się podzielić nie są wrażliwe na czas, a SMS-y są lepsze w przypadku spraw wymagających natychmiastowej uwagi.
Prawdę mówiąc, marketing e-mailowy i SMS-owy mają wyjątkowe zalety w różnych scenariuszach, a najlepsze strategie marketingowe obejmują oba kanały i uwzględniają preferencje klientów, gdyż uzupełniają się w tym, co mogą zaoferować Twoim klientom.
Najlepsze praktyki łączenia SMS-ów i e-maili
Jeśli planujesz strategię omnichannel i chcesz zmaksymalizować skuteczność działań marketingowych, jednocześnie utrzymując budżet pod kontrolą i optymalizując ROI, weź pod uwagę kilka kwestii.
Zacznij od zgodności z przepisami
Przede wszystkim upewnij się, że działania związane z komunikacją e-mailową i SMS-ową są zgodne z odpowiednimi przepisami, takimi jak ustawa o ochronie konsumentów (TCPA) w przypadku wiadomości SMS oraz przepisy takie jak RODO i CAN-SPAM w przypadku poczty elektronicznej. Uzyskanie odpowiedniej zgody od odbiorców i zapewnienie jasnych możliwości rezygnacji przed rozpoczęciem jakiegokolwiek programu marketingowego jest niezwykle istotne.
Miej strategię segmentacji
Zarówno marketing e-mailowy, jak i SMS-owy mają wyjątkowe zalety w dotarciu do odbiorców. Dlatego ważne jest, aby segmentować odbiorców. Segmentacja może wyglądać tak, że dasz użytkownikom możliwość wyboru sposobu otrzymywania informacji o wysyłce lub potwierdzeń zakupów np. podczas tworzenia konta i potem będziesz kierować wiadomości za pośrednictwem wybranych przez nich kanału.
Segmentacja pozwala uniknąć redundancji i maksymalizuje wpływ każdego kanału marketingowego. Dzięki temu Twoje wiadomości będą dopasowane do preferencji i zachowań odbiorców, minimalizując jednocześnie ryzyko zmęczenia wiadomościami. Skuteczna segmentacja skutkuje większym wpływem i lepszym zwrotem z inwestycji w działania marketingowe.
Wykorzystaj kanały, aby się uzupełniały
SMS i emial razem mogą pomóc w stworzeniu spójnej wielokanałowej strategii marketingowej – każda z nich ma odrębny styl, który uzupełnia drugi, aby razem przyciągnąć uwagę odbiorców.
W marketingu SMS doskonale sprawdza się w przypadku wiadomości wrażliwych na czas, takich jak przypomnienia o spotkaniach czy wyprzedaże, natomiast e-mail umożliwia udostępnianie dłuższych treści, takich jak biuletyny i aktualizacje produktów.
Jak wybrać właściwy kanał komunikacji dla wprowadzenia nowego produktu przy ograniczonym budżecie marketingowym? Czy e-mail będzie dobry? A może SMS?
Nie ma tu wyraźnego zwycięzcy: zarówno SMS, jak i e-mail mają swoje miejsce w przemyślanej strategii marketingowej. Przykładowo możesz użyć poczty e-mail, aby wysłać opis nowego produktu i użyć wiadomości SMS, aby później zaoferować jego wyprzedaż.
Dlatego odpowiedzią jest marketing wielokanałowy: podejście skoncentrowane na kliencie, które integruje metody marketingowe, dzięki czemu klient ma jednolite, spójne doświadczenie za pośrednictwem wiadomości SMS, e-maili i innych kanałów komunikacji. Marketing wielokanałowy pomaga firmom budować świadomość marki, zwiększać zaangażowanie klientów i zapewniać atrakcyjne doświadczenia niezależnie od miejsca.
Żródło: sinch.com
Dowiedz się, jak klienci korzystają z naszych produktów, usług i technologii SAP. Zapraszamy do kontaktu!
Produkty
SAP Customer Experience
SAP Field Service Management
SAP Conversational AI
SAP Intelligent Robotic Process Automation
Sinch Contact Pro
Infrastruktura VoIP
1trust Service
Usługi
Wdrożenia
Zarządzanie projektami
Integracje i pomoc techniczna
O nas
O firmie
Partnerzy i technologie
Aktualności